امروز: دوشنبه 2 مهر ماه 1397 مصادف با 24 / 9/ 2018
ما زمانی رشد می کنیم که با چالشی مواجه میشیم، نه وقتی که مسائل ساده هستند..
دریای آروم هیچوقت یک ناخدای ماهر نساخته..

کفش تبریز ظرفیت جهانی شدن را دارد، به شرط آن که...

پایگاه خبری درفش صنعت:  کفش تبریز با کیفیت برتر به دلیل رکود اقتصادی چند ساله، هجمه سنگین کفش های چینی و ترکی و قاچاق این کالای سودآور اقتصادی با چالش های جدی مواجه است، اما تولیدکنندگان این عرصه که سال ها از جان و مال خود به این صنعت مایه گذاشته اند به شدت در تکاپوی احیا و تقویت جایگاه محصول و دسترنج خود در کشور هستند.

به گزارش خبرنگار درفش صنعت، کفش تبریزبه ویژه در بخش دست دوز، به دلیل مرغوبیت و ظاهر زیبا از شهرت جهانی برخوردار بوده و طبق اسناد معتبر قدمتی بالای پنج هزار سال دارد؛ نخستین کفش چرم تاریخ بشر با قدمت پنج هزار و 500 سال هم اکنون در موزه کفش شهرداری تبریز نگهداری می شود که در روستای بیرق از توابع شهر باسمنج در نزدیکی تبریز دوخته شده است.

اما بازار این محصول مهم اقتصادی که می توانست برای سال های سال تبریز، آذربایجان شرقی و منطقه شمال غرب کشور را از منافع و عواید اقتصادی سرشار منتفع کند، به دلیل برخی کم توجهی ها و بی رغبتی ها و نیز نبود اهتمام جدی در مقابله با قاچاق این کالای مهم، با مخاطراتی روبرو و طی سال های اخیر منجر به تعطیلی تعداد کثیری از واحدهای تولیدی در این زمینه شده است.

تولیدکنندگان کفش تبریز چه در بخش سنتی و چه در بخش صنعتی و مدرن در تکاپوی احیاء و تقویت جایگاه این محصول و کالای ایرانی در بازارهای داخلی و خارجی هستند و البته با تلاش هایی که صورت گرفته است، طی دو سال اخیر بازار کفش تبریز توانسته تا حدی در عرصه اقتصادی خودی نشان دهد.

یکی از تولید کنندگان کفش تبریز که افزون بر 60 سال در این عرصه فعال است، استفاده از فناوری روز دنیا و توجه به بحث آموزش را مهم ترین نیاز این صنعت دانست و گفت: باید اذعان کنیم که حداقل طی 30 سال گذشته تولیدکنندگان کفش تبریز ورود جدی به عرصه فناوری و بهره مندی از دستاوردهای روز دنیا نداشته اند.

فتاح احمدی افزود: همه مردم امروز در کنار زیبائی به دنبال تنوع در کفش هستند و وظیفه تولیدکنندگان است که بر اساس نظر و سلیقه مردم تولید کنند؛ توجه به این امر از رسالت های اصلی ما است و باید با تولیدات متنوع و زیبا که با بهره گیری از فناوری و ماشین ابزارهای مختلف و به روز دینا میسر می شود، رضایت مشتری را جلب کنیم.

احمدی تعامل بیشتر بین تولیدکنندگان و فروشندگان، ایجاد ارتباط قوی با کشورهای دارای تکنولوژی کفش از قبیل ایتالیا، آموزش و تامین مواد اولیه را از پیش نیازهای مهم رونق اقتصادی کفش تبریز بیان کرد و گفت: تمامی عوامل این فرآیند باید در کنار هم و به موازات یکدیگر حرکت کنند و توان بازار کفش تبریز را ارتقا دهند.

احمدی افزود: لازمه رسیدن به جایگاه واقعی صنعت کفش تبریز ایجاد یک برند جهانی، داشتن تخصص، شرایط روحی و روانی خوب، استمرار در کار، داشتن مهارت فنی و استفاده از مدل های متنوع و مردم پسند است که الحمدالله طی یکی دو سال اخیر بسیاری از دوستان در این راستا اقداماتی را شروع کرده اند که پیامدهای روشن و مفیدی به همراه داشته است.

صمد انصاری یکی دیگر از تولیدکنندگان کفش تبریز با اشاره به مشکلات عدیده این صنعت، نوسازی تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز آن را مهمترین اولویت آن دانست و گفت: حدود 30 سال است که صنعت کفش تبریز از بهره مندی از ماشین آلات روز دنیا غافل مانده و همین امر به تدریج سبب از دست رفتن بازارهای خارجی که روزگاری در اختیار ما بود، شده و حتی امروز در حال از دست دادن بازارهای داخل کشور نیز هستیم که برای برون رفت از چنین وضعیتی در کنار همت و تلاش های صادقانه و جانانه تولیدکنندگان، به حمایت های دستگاه های مربوطه نیز به شدت نیاز است.

وی، مواد اولیه باکیفیت، نوسازی ماشین آلات صنعت کفش، به دست آوردن دانش فنی دنیا و کاهش تعرفه گمرکی واردات مواد اولیه و ماشین آلات کفش، آموزش نیروهای انسانی و تربیت کارگران مجرب را از نیازهای عمده صنعت کفش بیان و ابراز امیدواری کرد با همت تولیدکنندگان و حمایت دولت و اقدامات خوبی که اتحادیه کفاشان تبریز شروع کرده، شاهد توسعه و رونق صنعت کفش تبریز باشیم.

انصاری اضافه کرد: دولت همان طوری که با سخت گیری و تعرفه بالای گمرکی برای واردات خودرو خارجی از صنعت خودروسازی داخلی حمایت می کند، باید در صنعت کفش نیز چنین رویه ای را اتخاذ کند و با جلوگیری از ورود کفش های خارجی، حمایت عملی از کفش تبریز کند.

رئیس اتحادیه کفاشان تبریز نیز تلاش برای نوسازی ماشین آلات با هدف احیای جایگاه کفش تبریز و رونق صادرات را از اهداف اصلی این اتحادیه بیان و اظهار کرد: توان فعالان این بخش اقتصادی در تبریز بسیار بالاست، اما به دلیل نبود ماشین آلات جدید تاکنون آنگونه که باید در این زمینه موفقیت هایی نیز حاصل نشده است.

جباریان فام گفت: در حال حاضر رایزنی های مختلفی برای انتقال دانش فنی سایر کشورها به خصوص ایتالیا به صنعت کفش تبریز انجام داده ایم که این مذاکرات موفقیت آمیز بوده است.

وی راه اندازی و ایجاد مرکز طراحی و تولید کفش ایرانی در تبریز که توافق نامه آن در سال 1394 بین اتحادیه کفاشان تبریز و سازمان توسعه و برنامه ملل متحد موسوم به یونیدو امضا شده است را مورد اشاره قرار داد و گفت: به دلیل تعلل برخی ارگان ها هنوز به سرانجام نرسیده است.

وی با اشاره به تولید 60 درصد مجموع کفش ایران در تبریز، گفت: 60 درصد کفش دست دوز کشور نیز در تبریز تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه و طبق آمارهای موجود سالانه 90 میلیون جفت کفش در این شهر تولید می شود که رقم قابل توجهی است.

وی با بیان اینکه کفش تبریز توان رقابت با کفش های ترک و حتی ایتالیا را دارد، اضافه کرد: صنعت کفش تبریز رقیب جدی کشور ترکیه است و بر همین اساس دولت ترکیه برای ورود کفش ایرانی 70 درصد مالیات گمرگی دریافت می کند تا عملا نتوانیم صادرات کنیم، اما در صورت ایجاد بسترهای لازم و حذف مالیات گمرگی با رایزنی های مسئولان سیاسی و اقتصادی کشور، بازار شرق ترکیه را می توانیم کسب کنیم.

جباریان فام، 95 درصد کفش های ترکیه ای موجود در بازار تبریز را قاچاق اعلام و اظهار کرد: متاسفانه برندهای ترک و خارجی، پاساژها و مغازه ها را تصاحب کرده اند و عملا هیچ اراده ای هم برای مقابله با آن نیست و باید برای حمایت از صنعت کفش ایران، دولت با قاچاق کفش به صورت جدی برخورد کند.

جباریان گفت: متاسفانه حمایت های دولتی از این صنعت واقعی نیست و اخذ مالیات های بالا عملا' مانعی بر سر راه توسعه صنعت کفش بوده است.
وی اضافه کرد: بهترین راه برای توسعه صنعت کفش تبریز، ارتقای سطح آگاهی ها و حرکت با تکنولوژی روز دنیا و تولید براساس خواست و نظر مشتریان است.

انتهای پیام /

نظرات
* *
*
       

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به پایگاه خبری درفش صنعت میباشد.

طراحی و پیاده سازی توسط برآیند .